آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

رسانه و مرجع نوآورانه برای انتقال دانش روز دنیا برای رشد فردی و افزایش دانش عمومی

کلمات کلیدی

خطر پنهان چیپس و بستنی

سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳ ق.ظ

محققان در یک مطالعه می گویند که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده مانند چیپس و بستنی ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید، افرادی که بیشترین غذاهای فرآوری شده مانند نوشابه، چیپس و کلوچه را مصرف می کنند، نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند، بیشتر مستعد ابتلا به زوال عقل هستند. به گفته دانشمندان، در مطالعه جدید، جایگزینی غذاهای بسیار فرآوری شده با غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که مطالعه مورد بحث ثابت نمی کند که غذاهای بسیار فرآوری شده باعث زوال عقل می شوند.

غذاهای بسیار فرآوری شده پروتئین و فیبر کمی دارند و حاوی مقادیر زیادی قند، چربی و نمک هستند. نوشابه ها، تنقلات شور و شیرین، بستنی، سوسیس، مرغ سرخ شده، ماست، کنسرو گوجه فرنگی و لوبیا پخته، سس کچاپ، سس مایونز، گواکامول و هوموس بسته بندی شده، نان بسته بندی شده و غلات طعم دار نمونه هایی از غذاهای بسیار فرآوری شده هستند.

هیوپینگ لی، یکی از اعضای دانشگاه پزشکی تیانجین در چین و نویسنده این مقاله علمی می گوید: «غذاهای فوق فرآوری شده راحت و خوشمزه هستند، اما کیفیت رژیم غذایی افراد را پایین می آورند. این غذاها ممکن است حاوی مواد افزودنی یا مولکول هایی از محفظه بسته بندی یا مولکول هایی باشند که در حین گرم شدن تولید می شوند. مطالعات دیگر نشان داده است که همه این مواد اضافی اثرات منفی بر حافظه و مهارت های تفکر دارند. "مطالعه ما نه تنها نشان داد که غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است، بلکه نشان داد که جایگزینی این غذاها با گزینه های سالم خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد."

بر اساس گزارش SciTechDaily، محققان در مجموع 72083 نفر را مورد بررسی قرار دادند که اطلاعات آنها در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا موجود بود. این بانک اطلاعات پزشکی یک پایگاه داده بزرگ است و حاوی اطلاعات سلامت نیم میلیون ساکن بریتانیا است.

افرادی که در این مطالعه شرکت کردند 55 سال یا بیشتر سن داشتند و در ابتدا هیچ علامتی از زوال عقل نداشتند. این افراد به طور متوسط ​​10 سال تحت نظر بودند. 518 نفر از این افراد در پایان مراحل تحقیقاتی به زوال عقل مبتلا شدند.

افراد مورد مطالعه حداقل دو پرسشنامه را با تمرکز بر آنچه روز قبل خورده و نوشیدند تکمیل کردند. محققان مقدار غذای بسیار فرآوری شده مصرف شده توسط افراد را محاسبه کردند و آن را با سایر غذاها مقایسه کردند تا نسبتی از غذاهای موجود در رژیم غذایی روزانه آنها را بدست آورند.

در مرحله بعد، محققان آزمودنی ها را به چهار گروه مساوی تقسیم کردند. این گروه ها از کمترین میزان مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده تا بیشترین میزان طبقه بندی شدند.

غذاهای فوق فرآوری شده 9 درصد از رژیم غذایی افراد پایین ترین گروه (معادل 225 گرم در روز) را تشکیل می دهند. این عدد برای افرادی که در بالاترین گروه قرار داشتند 28 درصد (معادل 814 گرم در روز) بود. 150 گرم غذای بسیار فرآوری شده با یک تکه پیتزا یا یک قسمت ماهی سرخ شده با انگشت قابل مقایسه است.

نوشیدنی ها محبوب ترین دسته غذایی در بین غذاهای بسیار فرآوری شده بودند و بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. در رتبه های بعدی محصولات قندی و لبنیات بسیار فرآوری شده قرار گرفتند. در پایین ترین گروه، 105 نفر از مجموع 18021 نفر مبتلا به زوال عقل بودند. این عدد برای 18021 نفر در بالاترین گروه 150 نفر گزارش شده است.

محققان پس از در نظر گرفتن سن، جنس، سابقه خانوادگی زوال عقل و بیماری قلبی و سایر عواملی که می توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند، دریافتند که به ازای هر 10 درصد افزایش روزانه در مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده، احتمال ابتلا به زوال عقل وجود دارد. افزایش یافت. 25 درصد افزایش یافت.

با استفاده از داده های این مطالعه، محققان تخمین زدند که اگر فردی 10 درصد از غذاهای بسیار فرآوری شده را با غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری شده مانند میوه تازه، سبزیجات، حبوبات، شیر و گوشت جایگزین کند، چه اتفاقی می افتد. آنها دریافتند که انجام این کار می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا 19 درصد کاهش دهد.

مطالعه جدید افزایش 50 گرمی در غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده در روز (معادل حدود نصف سیب یا یک کاسه غلات کامل) را نشان می دهد در حالی که 50 گرم در غذاهای فوق فرآوری شده (معادل یک شکلات) کاهش می یابد. هوپینگ لی می گوید: نوار یا یک وعده انگشت ماهی سرخ شده. ) خطر ابتلا به زوال عقل را تا سه درصد کاهش داد: "این را دلگرم می کند که بدانید تغییرات کوچک و قابل کنترل در رژیم غذایی ممکن است خطر زوال عقل را تغییر دهد."

هوپینگ لی همچنین می گوید برای تایید یافته های مطالعه جدید به مطالعات بیشتری نیاز است.

مائورا واکر، از دانشگاه بوستون در ماساچوست، که سرمقاله ای را به همراه مطالعه جدید منتشر کرد، می گوید که تحقیقات تغذیه بر روی غذاهای فرآوری شده متمرکز شده است، اما نباید فراموش کنیم که چالش اصلی طبقه بندی مواد غذایی در گروه های مختلف، از جمله فرآوری نشده، کمتر فرآوری شده است. ، پردازش شده و فوق العاده. پردازش شده است. به عنوان مثال، کنسروها مانند سوپ در دسته بندی متفاوتی قرار می گیرند و اگر در خانه طبخ شوند، دسته دیگری برای آنها در نظر گرفته می شود.

در مطالعه اخیر، موارد زوال عقل با بررسی سوابق بیمارستانی و ثبت مرگ یافت شد، بنابراین داده ها ممکن است کاملا دقیق نباشند.

نتایج این مطالعه در مجله علمی نورولوژی منتشر شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.