آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

رسانه و مرجع نوآورانه برای انتقال دانش روز دنیا برای رشد فردی و افزایش دانش عمومی

کلمات کلیدی

ورزش فقط کاهش وزن یا خوش اندام شدن نیست. برخی از افراد از فایده اصلی ورزش که سلامت قلب و عروق است بی اطلاع هستند.

ورزش بیشتر از کاهش وزن است. اما در دنیایی که مقوله چاقی و اضافه وزن به شدت با تضعیف سلامت افراد مرتبط است، واقعاً دشوار است که تصور نکنیم کاهش وزن هدف اصلی در فعالیت های ورزشی است.

سرمقاله جدید سه متخصص قلب آمریکایی توضیح می دهد که چرا این رویکرد، به گفته نویسندگان، یک اشتباه بزرگ است. شواهد جدید نشان می دهد که حتی اگر چربی احشایی در حین فعالیت ورزشی نسوزند و لاغرتر نشویم، باز هم فعالیت بدنی می تواند سلامت و تناسب اندام قلب ما را بهبود بخشد و در نتیجه عمر ما را طولانی کند.

متخصصان قلب، کارل لاوی، رابرت راس و ایان نایلند استدلال می کنند که وقتی صحبت از بهبود سلامتی می شود، افزایش فعالیت بدنی مهمتر از تمرکز بر کاهش وزن است. چنین استدلالی بحث برانگیز است و بدون شک در آینده بحث های بیشتری را در محافل علمی به همراه خواهد داشت. اما نویسندگان شواهد روشنی برای حمایت از ادعاهای خود ارائه می دهند.

متخصصان قلب به طور خاص بر مطالعه ای که در ماه اوت در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، تمرکز کردند. تحقیقاتی که نشان می دهد معیارهای ورزش در مقایسه با معیارهایی مانند شاخص توده بدنی یا محتوای چربی بدن، پیش بینی کننده بهتری برای سلامت طولانی مدت افراد است.

مطالعه بر روی 116228 بزرگسال نشان داد که افزایش فعالیت بدنی اساساً خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و همچنین مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را طی 12 سال آینده از بین می برد.

این موضوع حتی در میان افرادی که ورزش می کردند، اما اندازه دور کمرشان در همان دوره افزایش یافته بود، صادق بود. متخصصان قلب و عروق در سرمقاله خود می نویسند:

این یافته کاملاً با مشاهدات متعددی مطابقت دارد که ورزش با طیف گسترده ای از فواید مرتبط است که لزوماً منجر به کاهش وزن نمی شود.

با این حال، شواهد قابل‌توجهی نشان می‌دهد که تمرکز تک‌نگر بر کاهش وزن به‌عنوان تنها عامل تعیین‌کننده موفقیت در استراتژی‌هایی با هدف کاهش چاقی در جامعه توجیه‌پذیر نیست، و مهم‌تر از آن، چنین رویکردی فرصت‌های تمرکز بر سایر رفتارهای سبک زندگی بالقوه مهم را نادیده می‌گیرد. با سلامت قابل توجهی مرتبط است. مرتبط هستند، تخریب می کند

به عبارت دیگر، پزشکان ممکن است با تأکید بیش از حد بر کاهش وزن و عدم توجه کافی به کاهش رفتارهای کم تحرک، بیماران را ناکام بگذارند.

در حالی که نویسندگان سرمقاله "شواهد مهم و صریح" ارائه می دهند که چاقی یک عامل خطر برای سلامتی است، آنها همچنین به چیزی به نام "پارادوکس چاقی" اشاره می کنند. تناقض این است که چاقی گاهی با خطر کمتر مرگ همراه است، اما چگونه؟

در سال‌های اخیر، دانشمندان رشته‌های مختلف از دیدگاه محدود طب مدرن در مورد چاقی انتقاد کرده‌اند. در سال 2021، دو فیزیولوژیست ورزشی در یک مقاله مروری درباره «استراتژی وزن خنثی» برای درمان چاقی بحث کردند.

مقاله 2021 نشان داد که حتی اگر کاهش وزن در طول ورزش حاصل نشود، ورزش می تواند بیشتر عوامل خطر قلبی متابولیک مرتبط با چاقی را بهبود بخشد. در همین حال، کاهش وزن به طور مداوم با خطر کمتر مرگ و میر مرتبط نبود. در واقع، یک مطالعه جدید روی 10000 فرد مبتلا به بیماری قلبی نشان داد که افرادی که آمادگی قلبی تنفسی بهتری دارند، بدون در نظر گرفتن BMI، چربی بدن یا دور کمر، شانس بیشتری برای زنده ماندن در 15 سال آینده دارند.

این یافته که چاقی و خطرات سلامت مرتبط با آن را می توان با اتخاذ یک سبک زندگی فعال بدنی و یک رژیم غذایی سالم به میزان قابل توجهی کاهش داد، حتی اگر مقادیر کم کاهش وزن حاصل شود، دلگرم کننده است و گزینه های بیشتری برای درمان موفقیت آمیز ارائه می دهد. اضافه وزن و چاقی در اختیار پزشک و افراد درگیر با این عوارض است.

نویسندگان سرمقاله نیز به بررسی این موضوع پرداخته اند. به عنوان مثال، آنها به تجزیه و تحلیل کارل لاوی و همکاران در سال 2018 اشاره می کنند. بر اساس این تجزیه و تحلیل، تغییرات در فعالیت بدنی پیش بینی کننده بهتری برای مرگ و میر ناشی از همه علل و به ویژه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی است. در حالی که کاهش وزن به خودی خود چنین کاهش خطری را نشان نمی دهد.

شواهد بیشتری در حال انباشته شدن است و بر اساس آن، رابطه بین فعالیت بدنی، سلامت قلب و کاهش چربی آنقدرها هم که بسیاری از ما فکر می کنیم ساده نیست. برخی از کارشناسان معتقدند اگر فردی بدون توجه به وزن خود به اندازه کافی فعال باشد، باید او را سالم دانست.

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن میزان کاهش وزن و افزایش وزن که می تواند متناقض یا متناقض باشد، یافته های اخیر قدرت بیشتری را در اختیار افراد قرار می دهد تا اقداماتی را برای سلامتی خود با توجه به شرایط خود اتخاذ کنند.

اگر می خواهید احساس تناسب اندام و سلامتی داشته باشید، شاید فقط باید فعال باشید و اینقدر نگران وزن خود نباشید. این سرمقاله در مجله بین المللی چاقی منتشر شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.