آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

رسانه و مرجع نوآورانه برای انتقال دانش روز دنیا برای رشد فردی و افزایش دانش عمومی

کلمات کلیدی

علائم عدم تحمل گرما، علل و درمان

شنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۰۸:۲۸ ق.ظ

اگر گرما بیش از دیگران بر شما تأثیر بگذارد و علائم ایجاد کند، ممکن است به عدم تحمل گرما مبتلا شوید.

عدم تحمل گرما وضعیتی است که در آن بدن نمی تواند دمای داخلی خود را به خوبی کنترل کند. این می تواند خطر گرمازدگی را افزایش دهد که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

برخی از بیماری ها تحمل گرما را کاهش می دهند و فرد را مستعد گرمازدگی می کنند، بنابراین افرادی که به این عارضه مبتلا هستند باید در تابستان و یا در محیط های گرم بیشتر مراقب باشند. لایوساینس یا متخصصان پزشکی در مورد عدم تحمل گرما صحبت کرده اند و از آنها در مورد علل، علائم و درمان های احتمالی سوال کرده اند.

عدم تحمل گرما چیست؟
دکتر دبورا لی، MD، از کلینیک آنلاین دکتر فاکس توضیح می دهد: «عدم تحمل گرما یک اختلال در تنظیم دمای بدن است. عدم تحمل گرما یک بیماری جدی است که خطر گرمازدگی را افزایش می دهد. وقتی بدن بیش از حد گرم می شود نمی تواند کار کند. گرمای بیش از حد باعث مرگ سلولی می شود، احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد و روده ها سموم را وارد جریان خون می کنند. اندام ها شروع به از کار افتادن می کنند و آسیب غیرقابل برگشت مغزی ممکن است رخ دهد.

یک مطالعه مروری منتشر شده در مجله Pediatrics in Review هشدار می‌دهد که بین تب و گرمازدگی تفاوت وجود دارد، زیرا بدن حتی در هنگام تب نیز کنترل دما را در اختیار دارد، اما در هنگام گرمازدگی این کنترل را از دست می‌دهد.

دکتر طارق محمود، مدیر پزشکی کلینیک Concepto Diagnostics بیشتر توضیح می دهد: «افراد مبتلا به عدم تحمل گرما سطوح غیر طبیعی حساسیت به گرما را تجربه می کنند. حساسیت به گرما به خودی خود یک بیماری نیست، اما شرایطی وجود دارد که باعث می شود فرد آن را تجربه کند و همچنین می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. فرد مبتلا به عدم تحمل گرما ممکن است علائم فیزیکی مانند افزایش تعریق یا علائم روانی مانند احساس اضطراب را نشان دهد. مهم است که در شرایط گرم از بدن خود مراقبت کنید، زیرا بیماری های مربوط به گرما در تابستان بیشتر قابل توجه است و در موارد شدید می تواند کشنده باشد.

به گفته وب سایت جانز هاپکینز، از دست دادن آب بدن خطر دیگری است که زمانی که فرد گرمای شدید را تجربه می کند، رخ می دهد. اگر از دیورتیک ها استفاده می کنید، باید مراقب باشید که دچار کم آبی نشوید، زیرا باعث تکرر ادرار و دفع آب و نمک از بدن می شود.

کم آبی شدید ممکن است نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی داشته باشد، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است دچار کم آبی شدید شده اید باید به پزشک مراجعه کنید.

علل عدم تحمل گرما
افراد مبتلا به عدم تحمل گرما ممکن است دارای اختلالی به نام دیسائوتونومیا (نوروپاتی خودکار) باشند که بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر می گذارد. سیستم عصبی خودمختار به تنظیم عملکردهای خودکار بدن مانند پاسخ بدن به گرما کمک می کند. شرایط پزشکی مختلف می تواند باعث دیساتونومی شود، از جمله:

دیابت
اختلال مصرف الکل
بیماری پارکینسون
سندرم گیلن باره
بیماری میتوکندری
سایر علل عدم تحمل گرما عبارتند از:
سن: نوزادان، کودکان زیر چهار سال و افراد مسن ممکن است به گرما حساس تر باشند. این حساسیت آسیب پذیری آنها را در برابر بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی افزایش می دهد.

داروها: برخی داروها واکنش بدن به گرما را تغییر می دهند، به عنوان مثال با کاهش تولید عرق. داروهای آنتی کولینرژیک که می توانند بسیاری از بیماری های روانپزشکی و بیماری پارکینسون را درمان کنند، ممکن است تعریق را کاهش داده و حساسیت به گرما را افزایش دهند.

مشکلات حسی: اختلال پردازش حسی و همچنین مشکلات حسی که گاهی با اوتیسم همراه است، ممکن است فرد را نسبت به گرما حساس تر کند.

آسیب‌ها و بیماری‌های عصبی: شرایطی که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارند، مانند آسیب‌های نخاعی و ام‌اس، می‌توانند با تغییر روشی که بدن گرما را پردازش می‌کند یا با مهار توانایی بدن در تنظیم دما، حساسیت به گرما را افزایش دهند.

مشکلات سیستم غدد درون ریز: سیستم غدد درون ریز به بدن در تنظیم عملکردهای مختلف کمک می کند. اختلالاتی مانند بیماری گریوز که تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند حساسیت به گرما را افزایش دهد.

آمادگی جسمانی پایین: برای برخی افراد عدم تحمل گرما نشانه ای از آمادگی ضعیف قلبی عروقی و تنفسی است. در سال 2014، محققان دریافتند افرادی که نشانه‌های بیشتری از عدم تحمل گرما را نشان می‌دهند، آمادگی جسمانی کمتری دارند.

لی می گوید شرایطی وجود دارد که می تواند باعث عدم تحمل گرما شود. او توضیح می دهد که در برخی افراد عدم تحمل گرما می تواند به دلیل ویژگی های ژنتیکی باشد، یعنی فرد در گرمای متوسط ​​تحمل فعالیت بدنی کمتری دارد. موارد دیگر عدم تحمل گرما را می توان با دیساآتونومی مرتبط دانست که با طیف وسیعی از شرایطی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، رخ می دهد. این شرایط شامل موارد زیر است:

اعتیاد به الکل
بیماری های خود ایمنی
دیابت
سندرم اهلرز-دنلوس
سندرم گیلن باره
اچ‌آی‌وی
کووید طولانی
مولتیپل اسکلروزیس (MS)
آسیب های نخاعی و آسیب های مغزی تروماتیک
زوال عقل
بیماری پارکینسون
لی می‌گوید عدم تحمل گرما نیز در افراد مبتلا به اختلال عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک شایع‌تر است. این اختلالات شامل موارد زیر است:

سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیت میالژیک (ME)
فیبرومیالژیا
سندرم روده تحریک‌پذیر
محمود می گوید دیابت همچنین می تواند منجر به سطوح خطرناک عدم تحمل گرما شود. او توضیح می دهد: "افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر گرمازدگی بیشتری هستند و همچنین می توانند بیشتر مستعد عدم تحمل گرما باشند." عوارض دیابت می تواند شامل آسیب به رگ های خونی و اعصاب باشد که متعاقباً غدد عرق را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می شود بدن نتواند به طور معمول خود را خنک کند. متأسفانه در چنین مواردی، عدم تحمل گرما قابل درمان یا پیشگیری نیست، اما افراد می توانند از خود محافظت کنند و از قرار گرفتن در محیط های گرم اجتناب کنند.

علائم عدم تحمل گرما چیست؟
محمود می گوید تجربه هر فرد از عدم تحمل گرما می تواند متفاوت باشد، اما برخی از علائم شایع تر هستند. او می گوید: «علائم عدم تحمل گرما در افراد مختلف متفاوت است، اما می تواند شامل احساس ناراحتی گرم در دمای متوسط، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، نوسانات خلقی و حتی عدم تعریق کافی در گرما باشد. وی افزود: افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند ام اس ممکن است در دمای بالا علائم شدیدتری را تجربه کنند و افراد مبتلا به اختلالات غدد درون ریز مانند بیماری تیروئید نیز ممکن است در گرما دچار مشکل شوند زیرا بدن نمی تواند خود را تنظیم کند.

به گفته لی، شایع ترین علائم عدم تحمل گرما عبارتند از:

احساس گرما و ناراحتی زمانی که دما کمی افزایش می یابد
احساس سبکی سر یا سرگیجه
سردرد
احساس ضعف و خستگی
گرفتگی عضلات
حالت تهوع و گاهی استفراغ
افزایش ضربان قلب
تعرق مفرط
ناتوانی در عرق کردن
آیا عدم تحمل گرما قابل درمان است؟
عدم تحمل گرما چیزی نیست که بتوان آن را با دارو درمان کرد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر گرمازدگی انجام دهید:

دوش آب سرد گرفتن
یک پارچه سرد یا کیسه یخ را روی گردن و مچ دست خود قرار دهید
هنگام خواب از پنکه یا کولر استفاده کنید
برای ایجاد سایه، پرده ها را بکشید
برای مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید
نوشیدن مقدار زیادی آب؛ آب سرد شما را خنک و هیدراته نگه می دارد
از ملحفه های تنفسی استفاده کنید
لی می افزاید: «اولین قدم در درمان عدم تحمل گرما، تشخیص اینکه در معرض خطر هستید است. اگر هر یک از این شرایط زمینه ای را دارید، عدم تحمل گرما ممکن است برای شما مشکل ساز باشد. برای جلوگیری از گرمازدگی باید از قبل برنامه ریزی کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از آن را انجام دهید. "درمان مشکلات پزشکی زمینه ای که به عدم تحمل گرما کمک می کند نیز مهم است."

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.