آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

آرتان پیام اهورا

همه چیزهایی که برای یادگیری، پیشرفت و موفقیت نیاز دارید

رسانه و مرجع نوآورانه برای انتقال دانش روز دنیا برای رشد فردی و افزایش دانش عمومی

کلمات کلیدی

ویتامین D علائم افسردگی را کاهش می دهد

دوشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰۲:۱۰ ب.ظ

بررسی 41 مطالعه در مورد رابطه بین ویتامین D و افسردگی نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

بدن ما برای عملکرد طبیعی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، به مقدار مناسب ویتامین D نیاز دارد و شواهد فزاینده ای وجود دارد که کمبود ویتامین D با افسردگی مرتبط است. اکنون، یک متاآنالیز از 41 مطالعه قبلی نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند علائم افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی تسکین دهد و گزینه بالقوه دیگری برای درمان افسردگی است.

علاوه بر کنترل سطح کلسیم و فسفات در بدن، تصور می‌شود ویتامین D به تنظیم عملکردهای مختلف در سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند و تحقیقات قبلی حیوانی نشان می‌دهد که ویتامین D حتی ممکن است در کنترل تعادل شیمیایی در مغز نقش داشته باشد. این ممکن است ارتباط بین ویتامین D و سلامت روان را توضیح دهد. توماس میکولا، نویسنده این مطالعه از دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید: «این یافته‌ها آزمایش‌های بالینی جدید و پرمخاطب را در بیماران مبتلا به افسردگی تشویق می‌کند تا بینش‌هایی در مورد نقش احتمالی مکمل‌های ویتامین D در درمان افسردگی به دست آورند.»

متاآنالیز جدید در مجموع شامل 53235 شرکت‌کننده از 41 مطالعه بود. این مطالعات شامل افراد مبتلا به افسردگی و بدون افسردگی، افرادی که مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کردند و افرادی که دارونما مصرف می‌کردند و افراد با شرایط فیزیکی متفاوت بودند.

در حالی که دوزهای مورد استفاده متفاوت بود، مکمل ویتامین D معمولاً 50 تا 100 میلی گرم در روز بود. در شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی، مکمل های ویتامین D در کاهش علائم افسردگی موثرتر از دارونما بودند. محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد مکمل ویتامین D در فواصل کوتاه تر (کمتر از 12 هفته) موثرتر باشد. با این حال، در افراد سالم، این دارونما بود که تأثیر کمی بیشتر بر علائم افسردگی داشت. محققان در مقاله خود نوشتند: "نتایج ما نشان می دهد که مکمل ویتامین D هم در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و هم در افرادی که علائم خفیف تر دارند، اثرات مفیدی دارد."

با توجه به اینکه در حال حاضر افسردگی به عنوان عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان در نظر گرفته می شود و سالانه بیش از 280 میلیون نفر را مبتلا می کند و داروهای ضد افسردگی برای همه موثر نیستند، لازم است در اسرع وقت گزینه های درمانی بیشتری بررسی شود.

با این حال، قبل از نتیجه گیری قطعی، باید در نظر داشته باشیم که داده های ما برای تأیید اینکه سطوح پایین ویتامین D باعث افسردگی می شود یا اینکه مکمل ها یک درمان موثر برای افسردگی هستند کافی نیست. اگرچه متاآنالیز جدید نشان می دهد که بین کاهش علائم افسردگی و مصرف مکمل ویتامین D رابطه وجود دارد، تحقیقات گذشته بی نتیجه بوده است.

در حالی که یک متاآنالیز مانند متاآنالیز جدید در مقایسه نتایج در میان تعداد زیادی از افراد مفید است، وجود رویکردها و عوامل مختلف در هر مطالعه، نتیجه‌گیری کلی را دشوار می‌کند. برای نتیجه گیری قطعی در مورد ارتباط بین مکمل ویتامین D و درمان علائم افسردگی، تحقیقات آماری بیشتری مورد نیاز است: به عنوان مثال، با مطالعه جمعیت های عمومی و بالینی بزرگتر و با بررسی دوزهای مختلف و دوره های درمانی مختلف. Mikkola می‌گوید: «علی‌رغم دامنه وسیع این متاآنالیز، قطعیت شواهد به دلیل ناهمگونی جمعیت‌های مورد مطالعه و خطر سوگیری مرتبط با تعداد زیاد مطالعات پایین است.»

این تحقیق در مجله Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.